Kulturföreningen

MJÖLBY TURABDIN FC

mjolby.turabdin.fc@gmail.com

Uppdaterades 2023-07-05

Kontakter samt övrig information finns under "Styrelsen"

Webbansvarig:

Mirjana

Mjölby söndagskola

Mjölby söndagskola finns på Facebook.

Kulturföreningen Mjölby Turabdin

2016-07-02

Kvinnor från föreningen var ansvariga för maten på kändisfesten.

2015-12-18

Kvinorna i Turabdins Kulturförening

Den 13 december 2015 har kvinnorna i Turabdins Kulturföreningen anordnat en trevlig afton med bl.a. Luciafirande, teateruppvisning och spelning av Linköpings musikkår. Här är en del bilder:

2015-05-16

Firandet av jungfru Maria i Turabdins föreningslokal:

Annandag Påsk 2015

Den 13 april 2015 samlades kulturförening på klubblokalen och tillsammans firade Annandag Påsk. På påskbordet fanns mycket god mat och många ägg, som vanligt var det mycket vackert dukat, här finns några bilder på påskbordet.

Assyrier Utan Gränser

På "Assyrier Utan Gränser"* publicerades en artikel om föreningens verksamhet, artikeln finns här eller på deras hemsida.

*Assyrier Utan Gränser är en svensk ideell förening som arbetar för att förbättra tillvaron för det assyriska folket i sina ursprungsländer (Syrien, Iran, Irak, Turkiet och Libanon). Assyrier Utan Gränser bedriver en självständig verksamhet och är partipolitiskt och religiöst obundet.

Julkollekten till de assyriska flyktingarna – en generös julgåva från en kyrkoförsamling i Mjölby

Kulturföreningen Mjölby Turabdin

Den syrisk-ortodoxa församlingen i Mjölby har valt att skänka hela kollekten från julgudstjänsten till Assyrier Utan Gränsers hjälparbete. Assyrier Utan Gränser är hedrade över förtroendet och vill framföra varmt tack för den generösa gåvan till de mest utsatta bland assyrierna! Församlingen består av ca 130 medlemmar – en mycket aktiv församling med stort hjärta. Prästen, fader George, är känd och uppskattad i trakten och har alltid uppmuntrat församlingsmedlemmarna att vara generösa och skänka pengar till välgörenhet. Över julen samlades totalt 10 000 kr in – pengar som nu alltså skänkts till Assyrier Utan Gränser. Gabriel Keryakos (Assyrier Utan Gränsers representant) var på plats och fick möjlighet att ställa frågor till en av styrelsemedlemmarna – Elyo Budak.

-Kan du berätta lite mer om församlingen?

Vi är liten församling i Mjölby som försöker hjälpa våra medmänniskor så gott vi kan, speciellt under rådande omständigheter med allt som händer i Mellanöstern. Vi har funnits i Mjölby sedan 1970-talet.

- Hur kom ni fram till att julkollekten ska skänkas till Assyrier Utan Gränser?

Vi hade två personer från Mjölby som åkte för att besöka Assyrier Utan Gränsers projekt i Istanbul och i samband med det gjorde de en privat insamling till flyktingarna, de flesta församlingsmedlemmarna bidrog med en summa pengar. Vi fick därefter följa de två personernas resa via Facebook, och fick dagliga uppdateringar med text och bilder. Vi i församlingen blev imponerade av projektet som Assyrier Utan Gränser bedriver. Vi fick även mer information om Assyrier Utan Gränser och hur de arbetar för våra landsmän, oavsett benämning assyrier/syrianer/kaldeer, och därför valde vi att skänka julkollekten till er.

-Har ni gjort något liknande innan?

Vi har aldrig tidigare skänkt pengar till en välgörenhetsorganisation utan vi har använt oss av kyrkans egna kanaler eller privatpersoner som vi har bra kontakt med. Det var också viktigt för oss att Assyrier Utan Gränser innehar 90-konto, vilket visar att organisationen är seriös. Vi i styrelsen tog därför ett gemensamt beslut om att skänka julkollekten till Assyrier Utan Gränser, då vi anser att ni kommer att förvalta pengarna på bästa sätt!

Tack för den generösa gåvan!

Artikeln och bilden tagen från:

Assyrier Utan Gränser

Vi finns på Kyrkogatan 25, Mjölby.